top of page
  • annemariedeblois

Hoogsensitief, zorgen voor jezelf in een emotioneel moeilijke periode.




Hoe zorg jij voor jezelf als alles een beetje tegen lijkt te zitten in je leven en je in een emotioneel zware periode van je leven zit? Alle tijd en energie lijkt opgeslokt te worden als partners, familieleden of andere dierbaren lichamelijke of mentale problemen hebben. Of dat je je, om wat voor reden dan ook, buitengesloten, weggestuurd voelt of niet begrepen.


Voor hoogsensitieve mensen is het heel heftig om dit te ervaren. Je voelt meer en voelt ook de negatieve of stressvolle energie van de ander. HSP’s zijn vooral vaak gericht op de ander, zijn empathisch en cijferen zichzelf snel weg.


Zit iemand die dichtbij je staat in een moeilijke fase in z’n leven dan wil de HSP vooral graag zorgen zodat de ander zich iets beter voelt. Eigen gevoelens komen in de knel vooral ook als je tegen jezelf blijft zeggen dat jouw probleem of gevoel niet in verhouding staat met die ander en dat je je niet zo moet aanstellen…of geen aandacht vragen als jij het eigenlijk ook heel erg nodig hebt. Je maakt je eigen probleem kleiner omwille van de ander.


Maar ja, het gevolg kan dan zijn dat het ook met jou steeds slechter gaat en je om dreigt te vallen en er juist niet meer voor de ander kunt zijn.


Ik zie veel voorbeelden om me heen, zowel bij jongeren als bij ouderen. Ouderen die kost wat kost willen blijven zorgen voor hun zieke partner en zelf dreigen in te storten en steeds opnieuw een klein beetje energie weten te vinden om maar door te gaan….


Ik heb de afgelopen maanden het ook gevoeld en gemerkt. Stress ‘komt binnen’ in je lichaam en  zoekt een weg waar je het kunt voelen. Je krijgt last van je onderrug, maag, darmen…..enz…. Maar je hebt geen tijd om te luisteren naar je lichaam…. En dat is wat je nu echt wel mag gaan doen! Wil je er voor de ander zijn dan is het belangrijk dat je zoveel mogelijk luistert naar wat jij nodig hebt!


Voor mij is yoga een enorme uitlaatklep en energiebron. Ik geef yogalessen waarbij ik op mijn handpan speel en klankstaven e.d. gebruik. Tijdens de les voel ik ook mijn energie terugkomen in mezelf. Als ik veel spanning voel dan geef ik mezelf een yogales. Laatst heb ik een yoga-nidra (slaapyoga) opleiding gevolgd en ik merk dat ik daar zelf ook heel veel aan heb. De zenuwen komen tot rust. Bij deze yoga nidra methode is er veel aandacht voor ademhaling. Elke yogales start ik met ademhalingsoefeningen om de rust te vinden in je hoofd en lichaam. Bewust ademen zorgt ervoor dat je beter gaat 'aarden'.


Ik ga veel wandelen met m’n hondje en ben regelmatig creatief bezig.


Probeer ruimte voor jezelf te creëren…me-time…even alleen  jezelf, hoe lastig dat soms ook kan zijn qua tijd, ruimte en je eigen mindset die alleen maar er wil zijn voor de ander.


Leer ook van elkaar. Ik organiseer met regelmaat thema-retreats voor HSP’s. We leren daar met en van elkaar. De deelnemers zoeken elkaar ook (online) buiten de retreats om op. Je leert zoveel van jezelf als je je spiegelt aan andere HSP’s!


En leer jezelf nog beter kennen als hoogsensitief persoon. Ik heb boek geschreven die je kan helpen om jezelf beter te leren kennen. Er staat informatie in, oefeningen en ervaringen van andere HSP’s.


Zorg goed voor jezelf! Ook jij mag vragen! Ook jij mag er zijn! Ook jij mag ruimte innemen! Tijd voor jezelf nemen! Zoek iets waar jij je in kan ontspannen en waarvan je energie krijgt!


Succes! Lieve groet, Annemarie


NB. Als je een keertje wil ervaren wat een themaretreat voor jou kan betekenen? Kijk even op de website naar data en thema’s. Je bent van harte welkom! Ennuh…iedereen vond het spannend om de eerste keer te komen maar ervaarden het daarna als een feest van herkenning!




32 weergaven0 opmerkingen
bottom of page