HSP, waarom schrik je zo snel?

HSP’s schrikken vaak snel.

Een heel aantal HSP’s schrikt enorm snel. Je bent heel erg verdiept op je computer aan het werk en dan legt iemand een hand op je schouder en zegt: “Jij mag nu pauze nemen hoor”. Je schrikt enorm en je hart bonst in je hele lichaam….

In de HSP-tests wordt dit ook aangegeven als een eigenschap van hoogsensiteve mensen. 

Ik kan heel erg schrikken als ik besef dat ik wellicht een afspraak ben vergeten. Ik voel de Adrenaline dan door mijn lichaam spuiten. Mijn hart klopt in mijn keel. Het idee dat ik iets zou vergeten, geeft me veel stress. 

Dit zijn twee vormen van ‘schrikken’. Waarom hebben hoogsensitieve mensen daar zo snel last van?

Zoals je waarschijnlijk weet is het zenuwstelsel van hoogsensitieve mensen gevoeliger. Je zintuigen zijn daardoor meer gevoelig. Daardoor komen er heel veel prikkels binnen.

Je ziet dat als mensen schrikken, dat ze snel boos worden. Door de adrenaline ontstaat er een stressreactie waardoor mensen meteen in de vecht-vlucht-bevries-modus komen te staan. 

Wat gebeurt er in het eerste voorbeeld?

In het eerste voorbeeld ben je dus diep geconcentreerd. Je hebt je als het ware even van de buitenwereld afgesloten. Maar als er iets sterker veranderd in je omgeving dan ervaar je ze toch. Stel dat het opeens anders gaat ruiken, of het wordt opeens heel erg warm, of iemand is met zijn pen aan het klikken, dan merk je dat meteen. Dat gebeurt ook met aanraken. Dat is heel direct en meteen in je intieme zone. Al zou je willen, het is lastig om nog te vluchten, dus je kunt dan sterk defensief reageren. 

Wat gebeurt er in het tweede voorbeeld?

Ik schrik dus als ik iets vergeten ben of bang ben om iets te vergeten. Waarschijnlijk heeft dat te maken met het moeilijk vinden om met kritiek om te gaan òf om anderen te benadelen. 

Dat komt vaak voort uit de neiging tot perfectionisme. Hoogsensitieve mensen doen eigenlijk zo min mogelijk expres iets fout. 

Als je iets vergeten bent of bang bent voor kritiek dan gaat je verdedigingsmechanisme meteen aan de slag. Het is lastig om te weten dat anderen teleurgesteld zouden kunnen zijn in jou. Daarmee krijgt juist ook jouw zelfbeeld een knauw. Je voldoet niet aan wat je denk, dat anderen van je willen of hoe ze jou zien. Dat is dus even schrikken….

Wat kun je doen als je schrikt?

Probeer eerst bij jezelf te blijven en kijken wat jij nodig hebt. 

Vertel anderen in je omgeving dat je snel schrikt en hoe je graag wilt dat ze met je omgaan.

Ga iets doen met je neiging tot perfectionisme: goed is goed genoeg. Iedereen kan wel eens iets vergeten of fout doen.

Ga stevig zitten om een stoel of als je staat, zet je voeten stevig op de grond en adem naar je buik. Ga in ieder geval uit je hoofd en ga geen rare dingen van jezelf denken. 

Gebruik humor, dat ontlaadt meteen. 

Zorg goed voor jezelf!!

Het is de week van de HSP. Elke dag schrijf ik een nieuwe blog waarin ik thema’s gebruik die ik van mijn cliënten heb ontvangen. Wil je er zeker van zijn dat je elke blog kan lezen en na deze week ook? Schijf je dan nu in dan ontvang je de blogs via email. 

 

Call Now Button