Doorpraten en luisteren om de stress te verminderen. Ten eerste is het belangrijk dat je echt gaat beseffen hoe belangrijk het is dat je echt iets gaat doen. Geen ‘maar’ meer, want dat helpt je absoluut niet. Ga kijken wat er mogelijk is voor je. Ik weet als geen ander (ik ben ook hoogsensitief 😇) dat HSP’s het moeilijk vinden om echt voor zichzelf te kiezen. Er is altijd een ‘maar’ om het niet te doen. Altijd gaat alles voor jezelf…. Begin met kleine stapjes en voel wat er met je gebeurt. Ontdek wat jij nodig hebt. Ikzelf merk en ik had het er gisteren ook over met mijn hoogsensitieve dochter, dat ik het heel fijn vind als ik mijn verhaal kan doen. Dat er iemand alleen maar naar me luistert, zonder tips te geven. Diegene mag wel doorvragen en samenvatten wat ik heb gezegd. En dat ik net zolang door kan praten als ik nodig heb en misschien wel een aantal dingen meerdere keren vertel. Ik krijg dat inzicht in mezelf. Door hardop te praten ontwikkel ik structuur in m’n gedachten en kan juist daarbij ook in contact komen met m’n emoties. Doordat ik inzicht heb gekregen in mijn emoties en onderliggende emoties, weet ik wat ik kan doen om mezelf te helpen. Het is wel belangrijk om door te mogen en te durven doorpraten. Het maakt niet uit hoelang dat duurt. Zo kun je zelf ontdekken wat voor jou belangrijk is om te zorgen dat je niet in een burn-out raakt want dan ben je verder van huis. En dan? Toepassen!! Als je dit zelf lukt, dan ben je al een heel eind op de goede weg. Maarrrr, om dit voor jou bekende woord maar eens te gebruiken 😅.., nu is het belangrijk dat je je verworven kennis ook gaat toepassen en hoe doe je dat? Het is belangrijk dat de mensen met wie je leeft of werkt, weten welke stappen je gaat zetten om niet je stress te laten ontwikkelen tot een burn-out. Durf je dat? Dan ben je op de goede weg!! Neem de ruimte die je nodig hebt. Laat anderen om je heen maar een iets meer rekening houden met jou en je helpen om je stappen te kunnen zetten. Zoek echt de ruimte om echt alleen te zijn. Vul die tijd niet met dingen die eigenlijk nog ‘moeten’ gebeuren maar gebruik die tijd voor jezelf…om je stappen te kunnen zetten. Wees lief voor jezelf. Alle emoties mogen er zijn, ook angst en verdriet maar zak er niet in weg. Ga ontdekken wat je positieve emoties zijn en gebruik die om minder last te hebben van je negatieve emoties. Ik heb al veel mensen mogen coachen hierop omdat ze niet wisten welke emoties ze allemaal hadden opgespaard. Dit geeft enorm veel inzicht in jezelf en is van grote hulp om beter om te gaan met stress. HSP’s zijn wat dit betreft ‘een tikkeltje anders’ dan niet-HSP’s. Zorg dat je iemand vindt die echt naar je luistert en je kan helpen om meer inzicht te krijgen in jezelf. Vind je het lastig of heb je niemand in je omgeving die echt naar je kan luisteren en je kan helpen met je stress-gevoelens, zoek dan echt hulp. Zit jij goed in je vel dan straal je dat ook uit naar je omgeving. Gun jezelf en je omgeving dit!

Hoogsensitiviteit-Stress en Burnout- The Power Inside

Call Now Button