HSP, hoe kun je prikkelarm reizen?

Overprikkeld onderweg.

Daar zit je dan, op het perron. Gisteren kreeg je het verzoek om een vergadering bij te wonen in het hoofdkantoor van je werk. Vanaf die tijd ben je rusteloos. Je weet hoe je je gaat voelen in de trein. En daarna moet je nog een stukje met de tram of je kunt een bus pakken. Voordat je in slaap viel, was het uren later. Je bent al doodmoe en dan moet je nog al die prikkels verwerken die je onderweg tegenkomt.

Je had ook met de auto ernaartoe kunnen gaan maar dan zou je geheid in de file komen te staan en het idee dat je geen parkeerplaats zou vinden of überhaupt de weg niet zou vinden, waren redenen genoeg om toch maar met het openbaar vervoer te reizen. 

Met de auto reizen naar bekende plekken, buiten de spits, waarvan je weet dat je de auto goed kunt parkeren vind je prima, want dan ben je fijn alleen….

Wat gebeurt er met je?

Met de 20 procent andere hoogsensitieve mensen, ben je meer gevoelig voor prikkels. Alle prikkels die er in je omgeving zijn, komen bij jou binnen. Zit je lekker alleen in de auto en is het lekker rustig op de weg dan wordt jij waarschijnlijk niet zo snel moe. Tenzij je autorijden niet zo fijn vindt natuurlijk. En tenzij je ergens naartoe moet waar je onbekend bent.

Je hebt je eigen muziekje aan in je bekende auto, waarbij het meeste voor jou automatisch gaat.

HSP-overprikkeling op reis-The Power InsideDat is heel anders wanneer je in de trein of bus zit. Je bent daar met een heleboel mensen meer. Mensen die je niet kent. Waarvan je niets weet. Waarbij je je niet echt veilig kunt voelen. 

Je zintuigen werken heel erg goed doordat je zenuwstelsel meer gevoelig is. Je hoort, ruikt, ziet, voelt alles terwijl het ook allemaal onbekend is. 

Heb je ook al een poosje gehoor gegeven aan je angst en ook nog slecht geslapen dan is helemaal het hek van de dam. Je voelt je angstig en overprikkeld.

Elke keer als je weer zo’n ervaring hebt, weet je geheugen wat er gaat komen. 

In je hersenen bevindt zich je emotiecentrum met de Amygdala die de signalen afgeeft als er weer een situatie plaatsvindt, waarbij er in het verleden een stressreactie heeft plaatsgevonden.

Luister je hier alleen nog maar naar en laat je je hierdoor beperken dan is de kans groot dat je nergens meer naartoe durft te gaan.

Hoe kun je hier mee omgaan?

Je kunt hiermee leren omgaan en zorgen dat je niet beperkt wordt in je mogelijkheden. 

Schrijven kan je hierbij helpen.

Bereid je goed voor als je op reis moet. Zoek alle gegevens op van je reis en noteer het op een papiertje of notitieblok of in je telefoon. 

Schrijf op waar je tegenop ziet. Schrijf ook op wat het je oplevert als je het wel gaat doen. Maak de voor jou, beste keuzes. Probeer te bedenken hoe het zal zijn als je het wel gedaan hebt! Geef jezelf een compliment! Probeer in mogelijkheden te denken niet in problemen. 

Neem als je met het openbaar vervoer gaat, een koptelefoon mee, waarmee je je eigen muziek kunt beluisteren. 

Zoek een plekje waar je je zo prettig mogelijk voelt. Kijk rond en zoek op een plekje voor je alleen uit of naast iemand waarbij je een goed gevoel hebt. Jouw gevoel is erg ontwikkeld en als je er goed naar luistert dan weet je wat juist is.

Focus je op wat je gaat doen, niet op je omgeving. 

Als je alleen met de auto gaat, kijk van te voren waar je precies naartoe moet en waar je je auto kunt parkeren. Vraag zo nodig van te voren aan degene met wie je een afspraak hebt, of ze een parkeerplek voor je kunnen reserveren of waar je moet zijn. 

Voorbereiding is dus al het halve werk. 

Jezelf belonen is wat je mag doen als het achter de rug is. Schrijf voor jezelf op wat je hebt gedaan, wat er goed ging of wat nog aandacht verdiend. Zo kan je Amygdala weer iets nieuws leren en zal je merken dat langzamerhand je angst verminderd. Je raakt minder overprikkeld.

Het is niet erg dat je moe bent geworden van de hele onderneming. Wees trots op jezelf dat je het gedaan hebt. Ga maar lekker uitrusten!

Deze week is het de week van de HSP. Deze week schrijf ik elke dag een blog. Wil je er geen een missen? meld je dan aan via onderstaande knop.

Call Now Button