HSP en stress en burn-out klachten.

Burn-outs.

HSP-burnout- The Power InsideIk heb er drie gehad: burn-outs. Toen wist ik nog niet wat ik nu weet. Ik was constant alles aan het regelen voor iedereen. Alles moest perfect zijn. Ik paste me aan als het anders ten koste zou gaan van de sfeer. En dan had ik ook nog een gezin en twee banen in het onderwijs en in de zorg.

Ik had altijd een stapje te hard gelopen en had daarbij mezelf vergeten. Ik dacht echt dat ik goed voor mezelf zorgde door o.a. goed te zijn voor anderen. Ik was wel op zoek naar meer geluk en dacht dat te vinden in bijvoorbeeld materiële zaken of uitjes. Tja, dat voelde even fijn, maar dat gevoel was maar van korte duur.

Ik vond het moeilijk om direct te confronteren. Niet alleen om de ander niet te hoeven kwetsen maar vooral om de sfeer goed te houden. Ruzie vond ik heel erg vervelend. Dat vind ik nog steeds maar ik heb inmiddels wel geleerd dat als ik niet opkom voor mezelf dat het alleen maar erger wordt. Dat ik mezelf dan steeds meer aanpas en daardoor mezelf stukje bij beetje kwijtraak….

Herken jij je in dit verhaal? 

Hoe doe jij het in je leven? Moet jij ook alle touwtjes in handen houden?

Hoe is dat nu in deze lastige Corona-periode? Werk je thuis? Heb je kinderen om je heen? Wat doet je partner? Heb je een veeleisende baan? Enzovoort, enzovoort…

Hoe zorg jij eigenlijk echt voor jezelf? Heb je überhaupt wel eens tijd voor jezelf? 

Wie ‘ziet’ jou echt en is er altijd voor je? Of ben je er vooral voor een ander? 

Zijn er mensen in je leven die echt geïnteresseerd zijn in je? Die echt naar je luisteren zonder hun eigen verhaal te willen vertellen? Of luister jij vooral naar die ander?

Stapjes-HSP dromen waarmaken-The Power InsideEn dan opeens ben je uitgeput. Of eigenlijk voelde je dat al eerder maar luisterde je niet naar dat gevoel. Je kunt opeens niet meer en raakt heel snel overprikkeld. De emoties gieren door je lijf. Je voelt je depressief en angstig. Je bent je controle kwijt…. Herken jij dat? 

Misschien zit je nog niet helemaal op de bodem en ga je ondanks je vermoeidheid stug door. Is dat slim? Weet je wat er met je gebeurt als je echt in een burn-out terecht komt? Het is beter om in een eerder stadium te luisteren wat je lichaam je wil aangeven. Dan ben je sneller weer uit die klachten. 

Lichamelijk is het ook slecht. Je adrenaline- en cortisolgehaltes zijn flink hoog. Die zorgen voor de flight-fight-freeze reacties maar zorgen daarbij ook dat je immuunsysteem aangetast wordt. Veel mensen komen aan in gewicht want het lichaam spaart energie om de stressreactie te kunnen uitvoeren. 

Dan zijn er veel mensen die uiteindelijk antidepressiva gaan gebruiken om zich maar sneller beter te voelen. Voor hoogsensitieve mensen lijkt dit een oplossing. Ik heb het ook ooit gebruikt op advies van de huisarts. Maar ik vond het heel naar. Ik voelde me enorm afgevlakt en voelde ook de positieve energie niet meer. Na 4 maanden ben ik gestopt…tenminste het duurde daarna nog 2 maanden voordat ik echt afgekickt was. Dat dus nooit meer voor mij!

Leer jezelf kennen.

Ik heb veel geleerd over mezelf. Het belangrijkste is dat ik echt naar mijn gevoel moet luisteren. 

Door overprikkeling ga je snel in je hoofd zitten en raak je het gevoel en intuïtie een beetje kwijt. De kans dat je angstig wordt is heel erg aanwezig. In je hoofd worden allerlei verbindingen gelegd met ervaringen uit het verleden en dan ‘zie je beren op de weg’. 

Ik heb geleerd dus om echt te luisteren naar wat ik wil en dat ook te gaan doen. Ik heb een aantal heel moeilijke keuzes gemaakt die ik vroeger nooit aangedurfd zou hebben. Heel eng en spannend maar het heeft me veel gebracht. Misschien niet altijd op financieel gebied maar wel op geluksniveau. 

Ik doe nu dingen waar mijn hart ligt. Nadat ik echt voor mezelf ben gegaan, heb ik geen burn-out meer gehad. Ik kan, doordat ik deze keuzes heb gemaakt, juist meer voor anderen betekenen. 

Dat klinkt misschien raar maar als je voor jezelf kiest, kun je dus meer voor anderen betekenen.

Wat kun je doen als je stress en burn-out klachten hebt?

HSP-Jezelf leren kennen- The Power InsideNeem eerst eens tijd voor jezelf. Plan tijd voor jezelf in. Laat mensen in je nabije omgeving weten wanneer je alleen wilt zijn. Ze mogen je dan niet storen. 

Schrijf op hoe je je voelt. Wat er goed gaat en waar je tegenaan loopt. 

Ga op ontdekkingsreis en ontdek waar je gelukkig van wordt. Je verleden kan je daar wellicht ook bij helpen. Wanneer ben je echt gelukkig geweest en hoe kwam dat? Wat deed je?

Leer NEE te zeggen. Nee zeggen tegen een ander is JA zeggen tegen jezelf. 

Je hoeft niet door iedereen lief gevonden te worden. Dat is als een vat zonder bodem: het is nooit genoeg. En vind jij iedereen lief? Nee toch? Dan hoeft toch niet iedereen jou lief te vinden?

Zoek mensen in je omgeving, of professionele hulp, die echt naar je luisteren. Die niet meteen met allerlei ideeën aankomen om je te helpen, want diep in je weet je het zelf wel. Alleen kun je daar nog niet bij. Als iemand echt naar je luistert en doorvraagt, dan kom je er zelf achter. 

Heb je je hele leven al aangepast dan is het wellicht heel moeilijk voor je om te ontdekken wat je zelf wilt. Gun jezelf dan echt professionele hulp. Een van mijn cliënten zei deze week nog: “Iedereen zou eigenlijk met regelmaat naar een coach moeten gaan”.  Het is heerlijk als er echt naar je geluisterd wordt en met de nieuwe inzichten kun je weer stappen gaan maken op zoek naar wat jou gelukkig maakt.

Je kunt jezelf dus weer ‘genezen’, met of zonder hulp. Maar gun jezelf die ruimte, tijd en mogelijkheden. Je wordt er zelf beter van en kan het daarna ook overbrengen aan anderen.

Heel veel succes! 

Wil je weten over wat coaching voor je kan betekenen? Maak een afspraak (gratis), dan kunnen we samen kijken wat ik voor je kan betekenen. 

Call Now Button