HSP en omgaan met veranderingen.

Je thuis voelen.

Ik ga heel graag op vakantie. Ik vind het heerlijk om nieuwe dingen te zien in andere omgevingen en culturen. Ik kan me er heel lang van te voren op verheugen….maar dan, als het zover is….

Als ik aankom op een nieuwe plek, of het nou een tijdelijke plek is voor een voorlopig definitieve (bijvoorbeeld door een nieuwe baan of verhuizing) dan voel ik me heel prikkelbaar en vaak ook chagrijnig. De mensen in mijn directe omgeving moeten het ontgelden als ze teveel in mijn vaarwater komen. 

Ik heb dan tijd nodig om te kunnen aarden, om mijn plekje te vinden. Het is vaak heel tegenstrijdig met wat ik voor die tijd voelde. Het is nog niet een ‘thuis’, ook al is dat ‘thuis’ soms maar voor één dag (bij vakanties). 

Ben ik in een ander huis, werkplek of hotel, dan lijken al mijn zintuigen in protest te komen. Het lijkt net of ze willen zeggen dat het niet veilig is. 

Veiligheid.

Veiligheid…is dat wat hoogsensitieve mensen missen als er veranderingen plaatsvinden? 

Er zijn ook veel mensen die al eerder dan ik, zelfs voor de verandering plaats gaat vinden, helemaal van de kaart zijn. De angst voor het onbekende geeft veel nare gevoelensHSP-veiligheid-The Power Inside. 

Ik ken mensen die soms al tijden van te voren tegen de verandering aanhikken en eigenlijk nauwelijks meer kunnen functioneren en zelfs lichamelijke klachten ontwikkelen. 

 

Wat doet angst met je?

Ik heb al in eerder geschreven blogs verteld wat angst met je doet. Adrenaline en Cortisol komt vrij om de stressreactie ‘vechten-vluchten-bevriezen’ uit te kunnen voeren. Maar ze zorgen er ook voor dat je immuunsysteem en je spieren aangetast worden. Vooral als de stress van blijvende aard is. 

Angst blokkeert ook alle positieve reacties en verlangens. Er is geen ruimte om te ontdekken wat een oplossing zou kunnen zijn.

Wat kun je doen?

Schrijf van te voren voor jezelf op wat de meerwaarde is van de verandering. Waar zie je tegenop en wat kan je helpen om minder last te hebben van de verandering. Wat zou je blij maken?

Je kunt een lijstje maken met positieve punten en negatieve. Waarschijnlijk is je lijstje met positieve punten veel langer. Je geeft zo structuur aan je gedachten en je zorgt dat er contact is met je ratio en je gevoel. 

Dan schrijf je op wat je nodig hebt om de omslag beter aan te kunnen. 

Als ik bijvoorbeeld verhuis, dan wil ik dat de ruimtes waar ik veel ben, zoals de huiskamer en slaapkamer, snel redelijk opgeruimd zijn waardoor ik een plekje heb waar rust heerst.

Als ik op vakantie ben dan wil ik graag me snel installeren en de omgeving verkennen. De mensen om mij heen moeten me dan niet teveel vragen. Ik wil even zelf aarden en me thuis gaan voelen. 

Op een nieuwe werkplek wil ik de mensen in mijn directe omgeving snel leren kennen. Ik wil voelen dat ze mij accepteren om wie ik ben en mezelf dus helemaal kan zijn. 

Dit zijn een paar voorbeelden van mij. Misschien heb jij wel iets anders nodig. Ontdek wat voor jou belangrijk is. 

Door inzicht te krijgen in jouw patronen en waarden, zul je merken dat het makkelijker wordt om een verandering aan te gaan. 

Onthoud wel dat het niet erg is dat je opziet tegen een verandering. Je laat bij een verandering een bekende ‘omgeving’ achter je. Dat is ook spannend en soms moeilijk. Wees niet te streng voor je gevoelens.

Zorg goed voor jezelf.

Het is de week van de HSP. Elke dag schrijf ik een nieuwe blog waarin ik thema’s gebruik die ik van mijn cliënten heb ontvangen. Wil je er zeker van zijn dat je elke blog kan lezen en na deze week ook? Schijf je dan nu in dan ontvang je de blogs via email. 
Call Now Button