Hoogsensitief in de Corona-crisis. Hoe ga je om met alles?

Hoogsensitief in de Corona_crisis. Je kunt jezelf flink tegenkomen maar je kunt je ook juist heel rustig voelen. Hoe ga je om met alles: jezelf, je perfectionisme, de 1,5 meter afstand…??

De Coronacrisis en ik.

De kranten staan er vol van. Het journaal gaat bijna alleen nog maar over de cijfers en gevolgen. In social media lees je de angst en de complottheorieën…. De vraag: ‘Hoe lang gaat het nog duren voordat we weer normaal kunnen leven?’, kan niemand beantwoorden. Wat we weten is dat we ons voorlopig aan de 1,5 meter afstand zullen moeten houden.

Juist de laatste jaren zie ik dat er juist meer lichamelijk contact gemaakt wordt dan vroeger. De ‘hug’ is al bijna helemaal ingeburgerd…tot een paar maanden geleden. 

Maar het went al aardig… tenminste de 1,5 meter afstand. Ik mis mijn familie heel erg. Ik heb wel contact via FaceTime maar toch is het anders. Ik woon op een uur afstand van 2 dochters en van mijn ouders. Dat is te ver voor een zwaaimoment. 

Wat ik ook merk is dat ik sneller moe ben. Voorheen kostte me het weinig energie als mijn cliënten heel veel problemen hadden. Ik kon het makkelijk bij hen laten maar er wel voor hen zijn. Nu vind ik het lastiger. Het lijkt net of deze tijd ervoor zorgt dat ik me niet helemaal op kan laden, zodat ik niet vol in mijn energie zit. Dat is oké. Ik accepteer het en zorg dat ik voldoende rust krijg. 

Ik probeer me juist ook extra te focussen op de dingen die me normaal veel energie geven. Dat helpt.

De Corona-crisis en de verschillende ervaringen qua druk.

hoogsensitief-corona-The Power InsideOm mij heen zie ik hoogsensitieve mensen die op verschillende wijzes op deze tijd reageren.

Er is een groep die deze tijd juist als heel fijn ervaart. Er zijn minder prikkels. Op de weg is het rustiger en er kan naast werken en thuiszijn maar heel weinig.

Er is een groep die het enorm druk heeft doordat ze in de zorg werken of in een supermarkt. Of omdat ze thuis moeten werken en daar ook kinderen rondlopen die al dan niet ook nog onderwijs nodig hebben. In de krant heb je al kunnen lezen dat deze groep op een burn-out afstevent. 

Ook zijn er mensen waarbij hun werk nauwelijks verandert maar de thuissituatie wel. Hoe manage je dat?

Wat denk je van de mensen die alleen wonen en zich eenzaam voelen?

Ik ben zelf ZZP’er en merk duidelijk de gevolgen van de crisis. Gelukkig zijn er mensen die toch willen blijven komen…op 1,5 meter afstand.

Wat ik zelf het meest vervelend vind, is dat ik niet weet hoelang het gaat duren. Wij leven in een maatschappij waarin we dachten dat alles maakbaar was….niet dus.

Hoogsensitief en perfectionisme.

Veel hoogsensitieve mensen willen alles graag heel goed tot perfect doen. Ze vinden structuur fijn en willen graag weten waar ze aantoe zijn. Lukt dat niet dan raken ze in meer of mindere mate in paniek. Ze kijken vooral naar wat er niet goed gaat en vergeten om te kijken wat er wel goed gaat.

Het is net als duwen tegen een berg zand op het strand. De berg wordt niet lager maar steeds hoger. Je kunt er op het laatst niet meer overheen kijken en al zou je dat nog wel kunnen, je bent doodmoe van het duwen. 

Het is belangrijk dat je je gaat focussen op je hogere doel. Wat is je doel daar achter die berg? Wat wil je bereiken als je over die berg heen bent? Focus je je op wat er achter die berg ligt dan merk je dat het allemaal veel lichter aanvoelt. Je maakt een plan over een weg die je over de berg leidt. Je legt de aandacht bij wat er wel kan en alles wat aandacht krijgt, groeit. Je wilt toch ook dat het positieve, de mogelijkheid, groeit?

Terug bij de Corona-crisis: wat kun jij doen?

Hoogsensitief-wat kun je doen- The Power InsideNu weer terug naar deze crisis. We hebben er geen vat op, dus daar hoeven we ons niet mee te vermoeien. We kunnen wel ons best doen om te zorgen dat langzamerhand het virus op z’n retour gaat. Daar hebben we wel invloed op. Dat is de weg die over de berg gaat. We focussen ons op het hogere doel: weer normaal kunnen leven en bewegen. Stap voor stap kijken we wat daar voor nodig is. 

Ben je een thuiswerker en heb je kinderen thuis? Dan kun je niet zoveel werken zoals je normaal zou doen. Waar leg je de prioriteit? Wat komt eerst en wat daarna?

Werk je ergens waar het enorm druk is en wat emotioneel een enorme invloed op je heeft? Zorg dat je genoeg rust hebt. Dat je je verhaal kwijt kunt. Dat je ook nee-zegt als je echt even tijd voor jezelf nodig hebt, ook al is het nog zo druk op je werk. Niemand heeft er wat aan als je uitvalt door oververmoeidheid. 

Voel je je eenzaam? Zoek mensen op via beeldbellen of ga toch even naar buiten, misschien spreek je iemand op 1,5 meter afstand. 

Maar zorg vooral goed voor jezelf. Ik heb het al eerder genoemd in een andere blog maar ontdek eens bij jezelf wat je mooie eigenschappen zijn naar anderen toe. Schrijf ze op en pas ze nu eens toe op jezelf. 

Je hoeft niet alles perfect te doen. Je hebt geen controle over het leven. Leef in het nu. Zorg dat je niet teveel in je hoofd gaat zitten. Mediteer, doe ademhalingsoefeningen, doe yoga of ga een eind hardlopen, fietsen of wandelen. 

Dit is ook een goede tijd om bij jezelf na te gaan of je als de Corona crisis achter de rug is, nog zo wilt werken als je altijd hebt gedaan. Zie deze tijd als mogelijkheid voor zelfreflectie. Was je wel gelukkig met je leven of had je het gevoel dat je altijd maar in de sneltrein zat. Wil je dit nog wel?

Ontdek jezelf…juist in deze tijd en omarm jezelf…gelukkig mag dit wel in deze 1,5 meter tijd😉!!

Wil je meer weten over hoogsensitiviteit? Kijk op de website voor meer informatie of maak een afspraak voor een vrijblijvend gesprek.

Call Now Button