Hoogsensitief: hoe ga je om met angst en een onrustig gevoel?

Een onrustig en down gevoel.

Vorige week had ik een heel onrustig gevoel en voelde me ook wat down. Waar het aan lag? Ik denk een opeenstapeling van meerdere factoren. 

Dat het met de Covid-19 crisis weer slechter gaat en me het gevoel geeft opgesloten te zijn, is er eentje van. Het weer speelde ook geen positieve rol in het geheel. Elke dag was het somber, grijs en nat. Een groot verschil met het weer van deze week. Gelukkig kunnen we nu veel naar buiten als we dat willen. Een derde reden is dat ik de sociale contacten mis. Gelukkig heb ik deze week, met in achtneming van de nodige afstand, een paar leuke afspraken kunnen maken, al was het maar voor even…. 

Invloed van de stand van de maan.

HSP-invloed van volle maan- The Power InsideDan is er nog de stand van de maan. Je kunt er niet in geloven maar bedenk wel dat de maan grote invloed heeft op eb en vloed van alle grote wereldzeeën, dus waarom niet op mensen die voor een groot deel uit water bestaan! 

Overal werd aangegeven dat deze volle maan heel heftig aan zou voelen. Dus dat kan ook een reden zijn waarom ik me onrustig en down voelde. Gelukkig voel ik geen angst. Ik laat het een beetje over me heen komen zoals het is… 

Jouw angstige, onrustige gevoel.

Veel mensen hebben naast het onrustige gevoel ook een angstig gevoel. Ik snap het wel voor heel veel mensen. Het is nou eenmaal niet een tijd van veel voorspoed. Heel veel mensen die werkzaam in de zorg, evenementenbranche, horeca, ZZP’ers en nog veel meer beroepen en bedrijven, hebben het zwaar en weten niet of ze de crisis ‘overleven’ qua werk. 

En dan nog het thuiswerken. Je komt helemaal niet meer in aanraking met andere mensen. En als je partner thuis werkt, heb je weinig helemaal me-time voor jezelf.

Hoe is dat voor jou? Hoe gaat jij om met je angstige en/of onrustige gevoel?

HSP’s voelen meer.

HSP’s hebben als eigenschap dat ze een hoog arbeidsethos hebben. Ze willen ook graag alles goed doen. Veel HSP’s met een eigen bedrijf werken vanuit hun passie. Ook hebben hoogsensitieve mensen een flinke antenne waardoor ze veel prikkels binnenkrijgen en energieën voelen. Dus je voelt ook nog de onrust en de angst van anderen bovenop jouw eigen gevoelens. 

De manier om tot jezelf en tot rust te komen is door de rust op te zoeken. Maar hoe doe je dat in deze tijd? Ik heb helaas niet een pilletje of toverstokje om je gevoel positief te maken maar ik kan je wel tips geven zodat je er minder last van hebt en niet ontaardt in depressiviteit…

Tips voor meer balans in deze crisistijd.

  1. HSP-tips voor balans- The Power InsideGeef duidelijk aan wat jij nodig hebt. Voor veel niet-HSP’s is het moeilijk te begrijpen wat jij nodig hebt om in balans te blijven. Bijvoorbeeld als je partner thuis werkt, is het belangrijk dat jij toch een ruimte hebt waar je alleen kunt zijn een groot deel van de dag. Het meest ideaal is als degene die werkt, dat in een aparte ruimte doet. Laat de woonkamer, de woonkamer blijven! Je partner zal het misschien niet begrijpen maar blijf praten over wat voor jou belangrijk is. Zoek zo nodig zelf een plekje in huis op waar je niet gestoord wordt. 
  2. Ga regelmatig de natuur in…alleen of met de hond. Geniet van alles om je heen en probeer even je ‘hoofd uit te zetten’. 
  3. Eet gezond ook al heb je steeds trek. ‘Troosteten’ mag zeker maar let op met het gebruik van suiker en teveel zout. Hierdoor voel je je uiteindelijk niet beter. 
  4. Als je even weinig of geen werk hebt, ga dan ontdekken wat je leuk vindt om te doen. Ik heb bijvoorbeeld een broodbak cursus gedaan en ben creatief bezig. Het is leuk als je iets gemaakt hebt. Je krijgt daar veel voldoening van.
  5. Probeer om toch, met in achtneming van de regels, contact te onderhouden met de mensen die je het meest na staan. Kan dat niet live, doe het dan via beeld bellen. 
  6. Gun jezelf ook een verdrietig moment. Je hoeft je niet altijd groot te houden, maar zorg dat je er niet in wegzakt. Kijk wat je voor jezelf kunt doen als je je niet prettig voelt. 
  7. Slaap voldoende. Ga dus op tijd naar bed maar kom ook op tijd uit bed. Ook al heb je geen werk. Zorg voor regelmaat en structuur in je leven. 
  8. Zorg dat je voldoende beweegt. 
  9. Verwen jezelf regelmatig met iets wat je heel leuk vindt. Voel je niet schuldig als je de hele middag met iets bezig geweest bent, dat je alleen maar heel leuk vond.
  10. Praat met mensen die ervoor open staan en die echt naar je kunnen en willen luisteren. Het is heerlijk als je je verhaal kunt doen zonder dat de ander je interrumpeert en z’n eigen verhaal gaat vertellen of zegt dat je het verhaal al eerder hebt verteld. Door te vertellen, al doe je het tien keer, orden je je eigen gedachten en krijg je vaak zelf al ideeën over hoe je iets kunt oplossen of beter maken. Ik weet dat veel HSP’s het heel moeilijk vinden om tijd in te nemen bij een ander. Maar het is belangrijk voor je balans om het toch te doen.

    Ik vind het zelf nog steeds moeilijk. Juist ook omdat ik door mijn werk als coach mijn cliënten alle ruimte geef om hun verhaal te kunnen vertellen. Laatst vroeg mijn dochter hoe het met me ging. Ik vertelde kort een paar dingen aan haar en vroeg toen naar haar. Waarop ze tegen me zei: “Nee mam, ik ben nu naar jou aan het luisteren!” 😅 Nou is zij toevallig ook werkzaam met mensen én HSP… 
    Dus neem de ruimte die je krijgt of neem ruimte in die je nodig hebt. 

Ik hoop dat je met deze tips meer balans creëert in je leven. Lukt het je niet alleen? Het is geen schande om om hulp te vragen. Er zijn vast ook al veel mensen in je leven geweest die jou om hulp vroegen. Ook jij mag om hulp vragen. Ik doe het soms zelf ook, terwijl ik zelf coach ben. Soms ben je blind voor je eigen mogelijkheden en kun je met hulp ontdekken wat je eigenlijk altijd al wist…onbewust…of je ontdekt nieuwe mogelijkheden die altijd al in de basis aanwezig waren…

Ik wens je veel gezondheid en aandacht voor jezelf! 

Lieve groet, Annemarie

www.thepowerinside.nl 

Call Now Button