Hoogsensitief en leven zoals in de Blue Zone

Hoogsensitief en leven zoals in de Blue Zone

Dit jaar had ik meerdere momenten dat de Blue Zone ‘voorbij’ kwam! Sommigen weten wat dat is maar veel mensen nog niet daarom zal ik het kort uitleggen. In de Blue zones worden de mensen heel erg oud. De gebieden die daar onder vallen zijn: Okinawa (Japan), Sardinië (Italië), Ikaria (Griekenland), Loma Linda (Californië) en Nicoya (Costa Rica). 

Doordat een student, die ik begeleid heb voor haar afstuderen, een artikel had geschreven over de Blue Zone, werd ik erg nieuwsgierig naar hoe die mensen leven. Via een collega werd ik geattendeerd op het boek Ikigai. Ik heb het gekocht en meegenomen op vakantie. Dat boek gaat over het leven in Okinawa. En…ik ben dit jaar op vakantie geweest naar Sardinië. Voor de vakantie had ik me voorgenomen om te ontdekken wat de Blue Zone en hoogsensitiviteit gemeen hebben met elkaar of wat de meerwaarde het juist kan zijn voor hooggevoelige mensen. 

In het artikel van de student en het boek Ikigai ontdekte ik dat er veel overeenkomsten zijn in de verschillende gebieden. De mensen hebben weinig tot geen stress. Ze hebben allemaal een moestuin. Ze bewegen de hele dag maar doen dat door te werken in de moestuin of door te wandelen. Ze doen niet aan extreme lichaamsbeweging. Ze gaan met mensen om waarbij ze zich prettig voelen en hebben een sterk sociaal netwerk. Ze maken veel plezier met elkaar. Hun eten bestaat voornamelijk uit groente en fruit en ze eten nauwelijks vlees en drinken met mate alcohol. O ja en ze eten totdat ze voldoende hebben gegeten, ongeveer 80 procent van wat ze zouden kunnen eten. In Japan drinken ze ook veel groene en witte thee. Verder voegen ze nauwelijks suiker en zout toe aan het eten.

In het boek staat ook dat mensen vooral actief moeten blijven om zich jong te blijven voelen.

Duidelijk wordt ook dat het merendeel van de gezondheidsproblemen door stress worden veroorzaakt.

Sardinië

Ik was dus heel nieuwsgierig naar de Blue zone op Sardinië. Ik denk dat ik me er de komende tijd nog verder in ga verdiepen. Om mijn cliënten tips te geven over de levensstijl die deze mensen hebben en die van meerwaarde zijn voor hoogsentieve mensen…maar daar verderop meer over…

Ik had inmiddels opgezocht om welke streek het gaat. Het bleek dat het gebied in een natuurgebied lag. We zijn daar doorheen gereden en terwijl we de bergen in reden zagen we in het dal een gebied met allemaal kleine moestuinen. Daar moest het zijn! Het gebied lag wat ver uit de ‘bewoonde’ wereld en dat is ook het geval in Okinawa. Geen stress dus uit deze hectische wereld. 

Hoogsensitief en Blue zone.

Maar welke overeenkomsten zijn er met de Blue zone en wat kunnen hoogsensitieve mensen daarvan leren en gebruiken?

Al eerder heb ik geschreven over wat stress met je lichaam doet….. Vooral Cortisol tast het afweersysteem aan en zorgt voor een verstoring van de stofwisseling. Cortisol komt vrij in het lichaam bij een stressreactie om te kunnen vechten, vluchten of bevriezen. Hoogsensitieve mensen zijn stressgevoeliger door het missen van een filter, zodat alle prikkels binnen komen. 

Natuurlijk kunnen we ons niet allemaal afzonderen en ergens buiten gaan wonen maar we kunnen wel wat overnemen van de leefwijze van de Blue zone. 

Tips voor een gezonde leefwijze voor hoogsensitieve mensen.

Wat nemen we mee in de leefwijze van de Blue zone?

Ten eerste is het belangrijk om gezond te eten. Veel goede en verse groente en fruit, minder vlees en niet teveel alcohol. Zelf ben ik een groene thee drinker. Volgens de wetenschap heeft groene (en witte) thee een aantal heilzame effecten op de gezondheid. Het ‘kan de hoeveelheid vrije radicalen reduceren en ons zodoende langer jong houden’ (Uit: Ikigai van Miralles & Garcia). 

Zo min mogelijk suiker en zout toevoegen aan het eten. Ook je niet vol eten schijnt belangrijk te zijn. 

Ten tweede is het belangrijk om te gaan doen waar je energie van krijgt. Dat geldt ook voor het werk dat je doet. Ook al is het spannend als je het niet naar je zin hebt op je goed betaalde baan om te gaan onderzoeken naar wat je wel zou kunnen gaan doen. Maar ga het wel doen! Ik weet hoe spannend dat is en eng omdat je eigenlijk ook heel erg van zekerheid houdt! Maar als je durft, zal je merken dat het na verloop van tijd enorm veel oplevert!

Ten derde: zorg voor jezelf! Zorg eerst voor jezelf voordat je een ander gaat helpen! Je kunt niet goed zijn voor een ander als je dat niet bent voor jezelf. Denk maar wat je leert bij de EHBO-lessen of bij het praatje in het vliegtuig: zorg eerst voor je eigen veiligheid voordat je een ander gaat helpen.

Dan zijn we al bij tip nummer vier en die is bijna het belangrijkst voor de hoogsensitieve mens: zorg dat je geen last hebt van stress. Blijf altijd in contact met je intuïtie/ gevoel. Check regelmatig of je verstandelijk en op gevoelsniveau in balans bent. Of je het voelt stromen, vertel ik altijd aan mijn cliënten. Luister naar je emoties en erken ze. Erken je ze niet dan ontken je eigenlijk jezelf. Maak tijd en ruimte om te doen wat je zelf graag wilt…me-time…http://www.thepowerinside.nl/tip-10-hoogsensitiviteit-en-emoties/

Een vijfde tip is: zoek mensen die bij je passen en maak contact. Zonder jezelf niet af ook al ben je zo snel overprikkeld. Ik organiseer regelmatig bijeenkomsten waar hoogsensitieve mensen elkaar ontmoeten en met elkaar praten over hoogsentieve dingetjes. Deze mensen zijn heel enthousiast…maar er is nog altijd plaats voor meer mensen….

De voorlopig laatste tip gaat over bewegen. Zorg dat je regelmatig in de buitenlucht bent en voor een goede beweging. Je hoeft niet aan topsport te doen maar een dagelijkse wandeling is erg goed voor je lichaam en voor het leegmaken van je hoofd, ook al kom je nog zo moe thuis van je werk!

Volgens mij heb ik zo al een duidelijke link gelegd tussen de Blue zone en hoogsensitiviteit. Wil je er meer over lezen dan raad ik je het boek Ikigai aan. Het is een prettig en leuk leesbaar boek. De tips die erin staan, zijn heel nuttig om prettiger te kunnen leven. 

Heb je zin om andere hoogsensitieve mensen te ontmoeten? Kom een keer naar een themabijeenkomst. http://www.thepowerinside.nl/workshops/

Samen met een cliënt ben ik aan het denken over het organiseren van iets…waar hoogsensitieve mensen elkaar kunnen ontmoeten. Ik krijg heel vaak te horen van cliënten hoe fijn het is om met mensen te praten die elkaar begrijpen. Gun het jezelf!

Neem contact op