Hoogsensitief en het gevoel van ‘chaos in je hoofd’.

Mijn blog “Chaos in je hoofd’ van twee jaar geleden.

Bijna twee jaar geleden schreef ik de blog ‘Chaos in je hoofd. Wat kun je doen, HSP?’ Daarin vertelde ik o.a. wat stress met je doet tevens bekeken vanuit de wetenschap (Professor Elke van Hoof). 

Deze blog schijnt volgens Google nog altijd heel goed gelezen te worden….waarschijnlijk omdat veel HSP’s het gevoel van ‘chaos in je hoofd’ ook zo goed herkennen. Zeker in deze tijd hoor en zie ik dat veel mensen er last van hebben. Ik bedacht dat ik via deze weg wellicht nog meer mensen kan helpen om er beter mee te leren omgaan. Deze blog is dus een vervolg op de blog van twee jaar geleden, ook specifiek geschreven voor deze bijzondere tijd. 

Deze bijzondere tijd.

HSP-Chaos in je hoofd- The Power InsideIk weet niet hoe het met jou is, maar ik ervaar deze tijd als heel bijzonder. In een berichtje op social media schreef ik dat voor mij het afgelopen jaar een jaar was met ups en downs (gelukkig ook genoeg ups ☺️). Het is allemaal heel onduidelijk hoe alles gaat verlopen terwijl wij in onze maatschappij dat bijna alles maakbaar was. Deze onzekerheid alleen al kan bij veel mensen al voldoende chaos creëren!

Maar er is nog veel meer gaande! De afstand tussen mensen, je geliefden, familie en vrienden niet meer kunnen vasthouden en knuffelen, als ze niet bij je in huis wonen, is heel verdrietig. Het thuiswerken en het missen van collega’s en het onderweg zijn van en naar het werk…. even een andere plek…. Kinderen en studenten die thuisonderwijs hebben en geen contact hebben met leeftijdsgenoten. Ouderen waarbij de jaren beginnen te tellen en zich eenzaam voelen…. en ga zo maar door. Genoeg redenen om ‘chaos in je hoofd’ te voelen!

Het belang om de chaos/stress te reduceren.

Ik heb al vaker geschreven over wat stress doet met je lichaam. Wil je zo goed mogelijk deze moeilijke periode doorkomen dan is het belangrijk dat je zoveel mogelijk je stress probeert te reduceren. Vast lastig…maar wel erg belangrijk! 

Je zult merken dat als je minder last hebt van de stress dat je meer goede nieuwe ideeën krijgt om  je nog beter te gaan voelen. Ideeën die je energie geven. Misschien ontdek je dat je huidige baan eigenlijk niets voor je is. Of zoals ik gisteren van een cliënt hoorde, dat je tegen beter weten in steeds probeerde de sociale contacten die niet positief waren, in stand blijft houden… Deze cliënt heeft nu alleen nog de telefoonnummers in haar telefoon van de mensen waarmee ze een echt fijn contact heeft. 

Je creatief-denk-vermogen wordt weer in werking gezet! Je gaat ontdekken wat je nog meer energie geeft. Dingen waaraan je misschien nog nooit hebt gedacht!

Hoe lijkt je dit? Heerlijk toch? Ik wil je graag een eindje op weg helpen en geef je wat tips die je kunnen helpen. Durf ruimte in te nemen voor jezelf. Als je zelf goed in je vel zit, dan kun je dit ook aan anderen tonen.

Tips om minder last te hebben van ‘chaos in je hoofd’.

  1. HSP-WIe ben ik als hoogsensitief persoon-The Power InsideOntdek meer over wat hoogsensitiviteit is. Ik heb mede ook daarom het boek geschreven ‘Wie ben ik als hoogsensitief persoon?’ om de ontdekkingsreis naar je hoogsensitiviteit laagdrempelig te maken. Gun jezelf die zoektocht naar je bijzondere eigenschap!
  2. Ga ontdekken welke negatieve emoties er primair aanwezig zijn als je de chaos in je hoofd voelt. Dit zijn vaak emoties die je je gehele leven al hebt ‘verzameld’ en die de chaos versterken. Ik noem ze altijd de onderliggende emoties. Als je ontdekt welke dat zijn dan kun je er iets mee gaan doen. Ik leer mijn cliënten om hun positieve emoties in te zetten, zodat de negatieve emoties minder kans hebben om de ‘chaos in je hoofd’ te creëren. 
  3. Ontdek waar jij energie van krijgt. Als je meer positieve energie hebt, ben je beter bestand tegen chaos. Voor de één is dat een wandeling in het bos, voor de ander een heerlijk boek lezen en voor een derde in je eentje dansen op een groot festival (kan helaas nu niet).
  4. Durf Nee te zeggen als iets niet goed voelt of als het je teveel is. 
  5. Geef meer structuur aan je leven. Maak desnoods een dagplanning, met een aantal pauzes, en houd je daaraan. 
  6. Ga regelmatig even naar buiten en laat je telefoon dan thuis… 
  7. Zet je sociale contacten even op een laag pitje als je daar te moe van wordt. 
  8. Zorg goed voor jezelf. Eet gezond! Zorg dat je je verhaal kwijt kunt bij iemand die echt naar je luistert… Durf die ruimte te nemen… Ik weet dat veel HSP’s zichzelf die ruimte niet geven en als de ander die ruimte biedt, durven ze die niet te nemen! Durf het te nemen! Je zult merken dat het heel fijn is en dat je door te kunnen praten, meer dingen duidelijk krijgt over jezelf.
  9. Ga mediteren, volg yin-yoga lessen of ga regelmatig wandelen in de natuur. 
  10. Boek voor jezelf een retreat of speciaal dagje uit. 
  11. Maak een soort dagboek waarbij je noteert wat je energie geeft en wat niet en hoe dat komt.  Als je het opschrijft dan krijg je vaak al een groot inzicht in wat je gaat helpen om de ‘chaos in je hoofd’ flink te reduceren.

Heel veel succes en zorg goed voor jezelf.

Call Now Button