Hoogsensitief? 8 tips om de feestdagen goed door te komen.

Hoogsensitief? 8 tips om de feestdagen goed door te komen.

Heb jij ook zo’n zin in de feestdagen en zie je er ook zo tegenop? Wat een tegenstrijdige gevoelens hè? Je wilt het gezellig maken in huis, maar alle rompslomp eromheen houdt het goede gevoel tegen.

Vorige week heb ik een thema-bijeenkomst georganiseerd en daarin heb ik tips gegeven om toch te kunnen gaan genieten van de gezelligheid. 

Tip 1. Blijf goed bij je eigen energie. 

Zorg goed voor jezelf. Vier de feestdagen zoals jij wilt doen. Laat je niet opjagen! Forceer jezelf niet. Zorg dat je in een omgeving bent waar je jezelf kunt zijn. Eis niet teveel van jezelf. Het is geen wedstrijd wie er het mooiste uitziet, de grootste en origineelste cadeaus heeft gekocht en het lekkerste eten maakt!

Tip 2. Begrens jezelf.

Deel wat je wilt delen. Wat goed voelt! Blijf zolang je het prettig vindt! Niet totdat je leeg bent en uitgeput!

Tip 3. Creëer balans.

Zorg voor een goede balans in geven en nemen. Dat is vooral belangrijk in het uitwisselen van energie. Geef je aandacht aan de ander en krijg je niets terug? Stop dat ook met aandacht geven aan de ander. Het put je uit want je bent geneigd om door te gaan totdat ook jij gezien wordt. En dat lukt dan vaak niet.

Tip 4. Prioriteiten stellen.

Maak een prioriteitenlijst voor jezelf in deze drukke weken. Je kunt niet alles doen? Wil je je hele familie uitnodigen, een groot diner op tafel zetten? Leuke cadeautjes kopen voor iedereen en ook nog je huis schoon hebben. Ga je dat redden? Misschien wel maar dan heb jij geen energie meer over aan het eind van de feestdagen! 

Tip 5. Maak het jezelf gemakkelijk.

Zorg dat je ruim van te voren alles in huis hebt. Bestel zo nodig alles online. Ik vraag mijn familieleden de laatste jaren of zij ook iets mee willen nemen voor het diner. Dan hoef ik me niet op alles te focussen.

Tip 6. Plan voldoende rustmomenten in.

Dan is het zover: de gasten zijn binnen of jij bent ergens uitgenodigd waar veel mensen zijn. Al die drukte kan je overweldigen als je geen rustmomenten inlast. Ga bijvoorbeeld even naar de wc om tot rust te komen. Help in de keuken met wat kleine klusjes of als je een hond hebt, ga dan even een rondje om. Zorg dat je regelmatig even bij jezelf terugkomt.

Tip 7. Houd je focus.

Wanneer het erg druk is in huis dan kun je overweldigd worden door alle prikkels. Ga jezelf leren om te focussen en je dan af te schermen van de rest.  Als je in gesprek bent met iemand, focus je dan op die persoon en het gesprek en laat je niet afleiden. Het kost even training maar het gaat echt werken!! Als je toch overprikkeld dreigt te worden, zoek dan even rust en probeer het opnieuw!

Tip 8. Less is more.

Blijf onder alle omstandigheden jezelf! Laat je ook niet verleiden om over je eigen grenzen te gaan met betrekking tot cadeaus, diner, kleding enzovoort. Hoe meer je jezelf bent, hoe beter de feestdagen verlopen en hoe meer energie jij hebt!

Misschien heb je een verdrietig jaar achter de rug en staat je hoofd niet zo naar feestdagen. Probeer toch om er iets moois van te maken. Ook verdriet mag een plekje krijgen tijdens de feestdagen. Zorg dat je mensen om je heen hebt waar je jezelf mag zijn en die je warme en positieve energie van krijgt. 

Ik wens je heel mooie, warme dagen met veel positieve energie!!

Wil je er hulp bij? Zorg goed voor jezelf! Ik help hoogsensitieve mensen met het ontdekken en gebruiken van hun mooie eigenschap!

Neem contact op