Tip 9. Chaos in je hoofd 2.

Chaos in je hoofd 2.

In mijn vorige blog heb je kunnen lezen wanneer hooggevoelige mensen chaos ervaren en heb ik de tips  gegeven om structuur in je leven aan te brengen door alles op te schrijven wat door je hoofd spookt.

Voordat ik meer tips ga geven wil ik eerst terugkomen op een vraag van een lezer. Zij vroeg wat het verschil is tussen hooggevoeligheid en hoogsensitiviteit. Ik gebruik de woorden door elkaar en gebruik juist vaak het woord hooggevoelig omdat mensen die niet bekend zijn met hoogsensitiviteit wel associaties hebben met het woord hooggevoelig. Het betekent beiden dat je zintuiglijk meer gevoelig bent.

Nu nog wat tips om niet zoveel last te hebben van de chaos in je hoofd.

1. Zorg dat je voldoende rust inbouwd in je dagelijkse bezigheden.

2. Neem eens onder de loep wat je allemaal doet. Dat geldt ook voor je werk. Word je blij van je werk of ben je na een dag werken helemaal gesloopt en zit je de hele avond maar een beetje voor je uit te kijken? Als dat laatste het geval is, ga dan eens onderzoeken wat je wel en niet leuk vindt op je werk. Maak een balans en ga in gesprek over andere, nieuwe mogelijkheden. Droom breed. Maak een moodboard met ideeën die je wel energie geven en durf te kiezen voor jezelf!

3. Plan je weekend en vrije dagen niet helemaal vol, ook al doe je alleen maar leuke dingen.

4. Leer nee zeggen! Leer je eigen grenzen aangeven. Geef aan waar jouw grenzen liggen en wat jij nodig hebt. Kom voor jezelf op!

5. Ga regelmatig de natuur in of ga naar een kunst tentoonstelling.

6. Zoek een leuke hobby of sport.

7. Ga als je moe bent niet de drukte in, bijvoorbeeld naar een grote stad.

8. Ook al heb je een druk gezin of een drukke baan, plan tijd in voor jezelf. Zorg dat je helemaal alleen bent en dat je je niet sociaal hoeft op te stellen. En voel je dan ook niet schuldig dat je jezelf dat gunt😉!

Ik krijg mensen in de praktijk die niet meer weten wat ze eigenlijk willen. Weet jij het ook niet? Vraag dan om hulp!

Contact