Tip 8. Chaos in het hoofd van hooggevoelige mensen.

Chaos in het hoofd van hoogsensitieve mensen.

Heb je dat ook wel eens dat je midden in de nacht of vroeg in de ochtend wakker wordt en niet meer kan slapen? Het lijkt wel of je hoofd overuren maakt. Alle gedachten, dingen die je nog moet doen, moeilijke issues, nieuwe inzichten….het lijkt of alles tegelijk komt. Chaos dus boven in je hoofd….

Mensen die voor een oriënterend gesprek komen in mijn praktijk ervaren deze chaos ook vaak. Ze springen van de hak op de tak met hun verhaal. Het ene verhaal lijkt makkelijk in het andere verhaal te haken. De verbanden die ze zien, op wat voor grond dan ook, lijken duidelijk….de chaos is daar… Gelukkig kan ik ook goed en snel nadenken en luisteren wat er tussen de regels gezegd wordt 😊.

Wat gebeurt er nu precies?

Zoals je al in eerdere blogs van me hebt kunnen lezen, nemen hooggevoelige mensen alle prikkels om hen heen op. Daarbij gaan al die prikkels ook dieper de hersenen in. Daarbinnen worden verbanden gelegd en overdacht hoe ze gaan reageren of wat ze ermee moeten doen. Je kunt je voorstellen dat als er veel gebeurt in je leven dat het helemaal niet zo gek is dat je hoofd ‘overloopt’. Als je er niets meedoet dan krijg je het verhaal zoals in de eerste alinea beschreven is. Ga je er dan nog niets mee doen dan ligt het gevaar voor het ontstaan van een burn-out  enorm op de loer.

Wat kun je doen?

Een eigenschap van hooggevoelige mensen is dat ze graag structuur in hun leven willen. Ze willen weten waar ze aan toe zijn. Verrassingen zijn leuk maar geven ook spanning. Onzekerheid is heel vervelend.

Breng structuur aan in je leven. Maak lijstjes van wat je allemaal wil of moet doen. Leg desnoods een blaadje en pen naast je bed. Wil niet alles tegelijk doen en maak keuzes in je leven ook al zijn die in je ogen niet altijd even sociaal. Communiceer dat naar anderen: ‘Ik heb even rust nodig. Leuk dat je me uitnodigt en ik kom graag een andere keer’. Als je dat eindelijk uitgesproken hebt dan is de kans dat je je schuldig voelt of ondankbaar, groot. Maar het geeft ook rust en zelf erkenning. Echte vrienden zullen je die rust gunnen en zullen je proberen te begrijpen.

Schrijven helpt heel erg goed. Als je spannende of vervelende dingen hebt meegemaakt dan zul je merken dat als je ze opschrijft dat de scherpe kantjes er af gaan. Je hoeft ze namelijk niet meer te onthouden…iets wat hooggevoelige mensen maar al te graag doen… Je kunt het altijd nalezen. Grote kans dat je dat nooit zal doen. Je kunt je zo meer focussen op andere dingen. Je krijgt weer ruimte in je hoofd. Je kunt zo ook weer aansluiten bij je gevoel. Als je namelijk te druk bent in je hoofd, mis je het contact met je intuïtie. Ik heb zelf in een periode dat ik een burn-out had een roman geschreven en uitgegeven waarin de hoofdpersoon veel dezelfde eigenschappen had als ik ( ‘De reis naar zichzelf ‘). Het schrijven van het van het boek heeft mij veel inzichten gegeven over mijzelf en het heeft mij duidelijkheid gegeven wat ik zelf wil gaan doen.

Contact