Tip 6. Het lerende hoogsensitieve, (hoog)begaafde kind

Hoe leren hoogsensitieve en vaak tevens ook (hoog)begaafde kinderen? Er is inmiddels bekend geworden dat deze kinderen anders leren dan kinderen die dit niet zijn. Helaas weten de meeste scholen dit nog niet of hebben geen tijd of middelen om deze kinderen optimaal te laten leren.

Omdat deze kinderen vaak niet zichtbaar zijn en opgaan in de groep, vallen ze niet op bij de leerkrachten. Het gevaar bestaat dat ze gaan onderpresteren omdat ze niet in het systeem passen.

Het LiHSK (Landelijk informatiepunt voor het hoogsensitieve kind) heeft een mooi artikel gezet in het tijdschrift HSK XL nummer 2. Het artikel begint met ‘Kinderen zijn druk in het hoofd omdat ze onvoldoende worden uitgedaagd. Op het moment dat hun creativiteit wordt aangesproken, ontstaat er rust’. 

Voor veel leerkrachten lijkt dat wellicht een contradictie. Slimme kinderen zouden toch juist allemaal achten of tienen moeten halen voor de vakken die gegeven worden op school? Nee..dus…

In het systeem gedrukt

Ik heb zelf ervaren dat één van mijn dochters in het systeem werd ‘gedrukt’  omdat de leerkracht niet inzag dat ze uitgedaagd moest worden. Het resulteerde in een ongeïnteresseerde gemiddelde leerling die, als ze af en toe de kans kreeg, heel even erboven uit steeg ( in groep 6 was ze voorleeskampioen van de school). Ik denk zelf dat dat begin er voor gezorgd heeft dat ze weinig interesse heeft gekregen om te leren op een schoolse manier. Ook als volwassenen leert ze vooral in-action. Ze is heel leergierig maar dan context gericht.

In het artikel van Willeke Rol staat geschreven dat het vaak kinderen zijn waarvan de school niet weet wat ze kunnen. De kinderen geven vaak aan dat ze moe worden. Ze moeten mee in het systeem en krijgen niet de uitdaging om hun eigen creativiteit te kunnen uiten. In hun gedachten gaan de creatieve ideeën wel door, zodat ze zich niet goed kunnen concentreren op hun werk. Zo raakt hun hoofd overvol. Tevens zorgt de onrust in hun hoofd ook voor onrust in hun lijf. Ze letten niet goed op de leerkracht en wiebelen op hun stoel of doen wat anders.

Onderprestatie als gevolg

Door alle prikkels op school en het niet creatief bezig kunnen zijn, kunnen deze kinderen zich afsluiten. Ze gaan erg onderpresteren, kunnen terugvallen op jonger gedrag en het kan zelfs zijn dat ze op school weinig begrijpen van de stof die wordt uitgelegd. De kinderen presteren buiten school vaak veel beter.  Ook wordt er vaak teveel gepraat of te lang uitgelegd waardoor deze kinderen ‘afhaken’. Een kort en krachtige uitleg werk meestal veel beter!!

Alle ideeën die gedurende de dag zijn ontstaan en waar niets mee gedaan is, blijven in de hoofden rondspoken, met als gevolg dat het kind niet snel in slaap valt.

Toch is het belangrijk dat juist ook hoogsensitieve kinderen leren om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen. Ouders kunnen ze hierbij ondersteunen. Het contact met school is heel belangrijk. Wellicht kan een coach of andere hulpverlener de ouders ondersteunen in het proces waarin duidelijk wordt wat het kind nodig heeft om zich optimaal te kunnen ontwikkelen.

Coaching kan helpen

Bijna elke school heeft een verrijkingsklas. Daarin wordt veel meer de creativiteit van het kind aangesproken. Ook zijn er speciale scholen of stichtingen die lessen aanbieden voor deze kinderen. Coaching kan het kind leren zichzelf te begrijpen en assertiever worden in het voor zichzelf opkomen.

Het verhaal gaat nu over lerende kinderen…maar eigenlijk gebeurt er hetzelfde met volwassenen. En volwassen hoogsensitief en begaafd persoon is vaak niet zichtbaar in een bedrijf of maakt zich niet zichtbaar.

Zoek werk waarin je je creativiteit kwijt kunt. Ik heb het zelf ervaren…na een dag werken in een omgeving waar ik niet zelf kan beslissen hoe of wat ik kan doen, ben ik heel erg moe en moet ik ’s avonds echt bijkomen. Na een dag werken in mijn praktijk, waarin ik mensen heel intensief heb gecoacht met allerlei problemen, heb ik energie en geniet van alles om mij heen.


Heb je vragen of wil je meer weten over wat coaching kan betekenen voor je kind of voor jezelf? Mail me!!
Kom naar een workshop of maak een afspraak voor een oriënterend gesprek!!

Contact